Wednesday, December 30, 2009

learn from "cilia"


(pseudostratified ciliated columnar epithelium)

Doktor sangat bersungguh-sungguh menerangkan kepada kami(pellajar tahun 4) tentang "occupation medicine" bg topik pneumoconiosis.

Pneumo = lung = paru-paru
conio = dust = debu atau partikel2 halus seakan2 debu
osis = condition = kondisi

Ringkasnya,maksud pneumoconiosis adalah "dusty lung"..
Doktor menerangkan mekanisma pertahanan tubuh tatkala partikel2 halus tersebut memasuki saluran pernafasan kita..

Salur pernafasan kita terdiri daripada hidung,mulut dan seterusnya ke peparu melalui tekak kita:larynx,trachea and bronchiole..



Uniknya ciptaan Allah,"larynx" kita diliputi oleh sejenis epithelium iaitu "pseudostratified ciliated columnar epithelium"...


(histology picture)
Cilia itu saya ibaratkan seperti bulu-bulu kecil pada permukaan "larynx" kita.Doktor berkata,cilia pada permukaan larynx kita akan bergerak serentak dalam arah yang sama apabila bendasing memasuki slauran pernafasan kita.

Tatkala itu,saya teringat kepada firman Allah dalam surah As-saff ayat 4.Mafhumnya:

"Sesungguhnya Allah mencintai orang-orang yang berperang di jalanNya dalam barisan yang teratur,mereka seakan-akan seperti suatu bangunan yang kukuh"

Saya cuma ingin simbolkan di sini,
Seperti cilia yang terdapat pada permukaan larynx bergerak serentak dalam arah yang sama ketika cuba menyingkirkan bendasing dari saluran pernafasan kita.Di situ,wujudnya kesatuan antara cilia tersebut.

Begitulah juga manusia yang bergelar muslim,kita semua sayangkan Islam.Namun,alangkah indahnya jika kita seperti cilia tersebut,bersatu dalam menyingkirkan dan menghapuskan segala bendasing yang mampu menjatuhkan Islam.Kesatuan itu penting.Ia ibarat seperti catalyst(pemangkin) dalam menegakkan Islam di muka bumi ini.

1 comment: