Wednesday, July 7, 2010

Digit yang tidak disangka

Bersyukur, bersyukur diberi peluang untuk melanjutkan pelajaran di Mesir. Dididik dan diasuh dengan suasana yang solehah (biah solehah).

Membiasakan perkara yang salah..

Itulah hakikat yang berlaku di era globalisasi. Maka batas pergaulan dalam masyarakat juga diglobalisasikan seterusnya nilai-nilai agama ditinggalkan. Natijahnya, pelbagai jenis kemaksiatan muncul bak cendawan yang tumbuh selepas hujan.

257 000

Tahu, statistik anak luar nikah di Malaysia tinggi. Namun,tidak terlintas angkanya mencapai 6 digit. Seramai 257 000 kelahiran tanpa bapa didaftarkan di Jabatan Pendaftaran Negara antara tahun 2000 hingga 2009. Baca di sini.




Islam menyeru kepada umatnya untuk mengejar kecemerlangan. Namun,inikah kecemerlangan yang dituntut? Menduduki tempat teratas dalam perkara yang semestinya dibenci Allah.

وَالَّذِينَ لَا يَدْعُونَ مَعَ اللَّهِ إِلَهاً آخَرَ وَلَا يَقْتُلُونَ النَّفْسَ الَّتِي حَرَّمَ اللَّهُ إِلَّا بِالْحَقِّ وَلَا يَزْنُونَ وَمَن يَفْعَلْ ذَلِكَ يَلْقَ أَثَاماً
يُضَاعَفْ لَهُ الْعَذَابُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَيَخْلُدْ فِيهِ مُهَاناً

“Dan orang-orang yang tidak menyembah tuhan yang lain beserta Allah dan tidak membunuh jiwa yang diharamkan Allah (membunuhnya) kecuali dengan (alasan) yang benar, dan tidak berzina, barang siapa yang melakukan yang demikian itu, niscaya dia mendapat (pembalasan) dosa(nya), (yakni) akan dilipat gandakan azab untuknya pada hari kiamat dan dia akan kekal dalam azab itu, dalam keadaan terhina,” (al-Furqaan: 68-69).

"Dura dah ada orang ke?",tanya seorang rakanku di Malaysia."Belum," jawabku ringkas."Tipulah.Takde kawan lelaki ke?",soalnya lagi.Barangkali, aku adalah antara orang yang asing dan aneh.Haha :) "Kawan ramai, tapi yang melekat di hati,belum lagi. Jangan risau,dah tiba masanya, saya jemput awak nanti. Sekarang, tumpu kepada study dulu;" ujarku kepada rakan sepermainan di zaman sekolah rendah.

COUPLE SEBELUM AKAD NIKAH

Antara perkara yang ditegah tetapi dihalalkan.

HIDUP TIDAK DIPUJI, MATI TIDAK DIKEJI, BERANI KERANA FAHAM.

Apabila ada pihak yang memberi peringatan, menegah dan memberi kefahaman tentang hal ini, pasti dipandang aneh dan tidak mustahil ada yang memandang mereka sebagai satu golongan yang berfikiran kolot.

وَلاَ تَقْرَبُواْ الزِّنَى إِنَّهُ كَانَ فَاحِشَةً وَسَاء سَبِيلاً

“Dan janganlah kamu mendekati zina; sesungguhnya zina itu adalah suatu perbuatan yang keji. Dan suatu jalan yang buruk,” (al-Israa’: 32)

Allah sudah berfirman, janganlah kamu menghampiri zina. Maka, segala perkara yang mendekatkan kita kepada zina, mesti dielakkan. Couple, chatting tidak syar'i dan sebagainya, mesti dibuang jauh-jauh. Syaitan tidak pernah putus asa untuk menyesatkan kita agar terjebak ke dalam kancah kemaksiatan.

KERASNYA LARANGAN ZINA

Diriwayatkan dari Abu Hurairah r.a, ia berkata, Rasulullah saw. bersabda, “Tiga jenis orang yang Allah tidak mengajak berbicara pada hari kiamat, tidak mensucikan mereka, tidak melihat kepada mereka, dan bagi mereka adzab yang pedih: Orang yang berzina, penguasa yang pendusta, dan orang miskin yang sombong,” (HR Muslim [107]).


~Nauzubillah, peringatan buat diri dan rakan-rakan. Semoga rahmat Allah sentiasa bersama kita. ~



:)

2 comments:

  1. salam...
    post yang amat perlu diberi perhatian.

    soalan :
    apa pendapat anda tentang doktor yang tahu hukum agama yang menyambut kelahiran anak zina?

    anak itu memang tidak berdosa, tapi kalau saya doktor, fikir 2 kali juga untuk pass kerja tu kat doktor lain, mungkin terasa macam bersekongkol dengan si penzina. dengarnya prejudis, tapi saya rasa ada doktor yang berfikiran begitu.

    saya terfikirkan jawapannya, tapi saya harap dapat jawapan yang lebih tulus daripada seorang doktor/bakal doktor sendiri. anggapkan perkara ini bakal terjadi dalam karier anda.

    sekian.

    ReplyDelete
  2. barat dh berjaya membudayakan kita..premarital pregnancy seolah2 perkara biasa.lalu siapa yg harus dpersalahkan?kita atau mereka?

    ReplyDelete