Saturday, July 10, 2010

andainya dialah pesakitku..

creamyfiodesi said...

salam...
post yang amat perlu diberi perhatian.

soalan :
apa pendapat anda tentang doktor yang tahu hukum agama yang menyambut kelahiran anak zina?

anak itu memang tidak berdosa, tapi kalau saya doktor, fikir 2 kali juga untuk pass kerja tu kat doktor lain, mungkin terasa macam bersekongkol dengan si penzina. dengarnya prejudis, tapi saya rasa ada doktor yang berfikiran begitu.

saya terfikirkan jawapannya, tapi saya harap dapat jawapan yang lebih tulus daripada seorang doktor/bakal doktor sendiri. anggapkan perkara ini bakal terjadi dalam karier anda.

sekian.

Post sebelum ini adalah berkisar tentang peningkatan statistik kelahiran tanpa bapa (anak luar nikah) yang didaftarkan di Jabatan Pendaftaran Negara Malaysia dari tahun 2000 hingga 2009.

Pertanyaan di atas adalah salah satu pertanyaan yang diutarakan oleh salah seorang junior ketika menuntut di SMKAP lima tahun dahulu.

Terima kasih atas persoalan tersebut kerana menggerakkan diri ini untuk berfikir,meneliti dan memahami etika-etika doktor muslim.

Berdasarkan persoalan tersebut,

Pengetahuan perubatan adalah sebahagian daripada ilmu Allah dan ilmu ini memerlukan pendedahan kebesaran Allah dengan ciptaan-Nya.

"dan juga pada diri kamu sendiri,maka mengapa kamu tidak mahu melihat?"

Amalan perubatan membawa manusia dekat kepada belas kasihan Allah.Maka, amalan perubatan adalah satu ibadat dan kebajikan selain daripada kerjaya untuk mencari rezeki.

Rahmat Allah boleh sampai kepada semua manusia termasuk yang baik mahupun jahat, yang berbudi, busuk hati, kawan ataupun lawan.Oleh itu, profesion perubatan harus berpaksikan lunas-lunas rahmat Allah tanpa menimbulkan permusuhan atau membuat apa-apa hukuman, tidak menjadikan keadilan sebagai matlamat tetapi belas kasihan dalam apa jua situasi dan keadaan.

“Perubatan adalah satu keperluan agama bagi satu-satu masyarakat. Dari segi pengertian ugama, apa jua yang diperlukan untuk sesuatu keperluan, secara otomatik akan menjadi “keperluan”. Oleh itu pengecualian dari sesetengah hukum umum harus dibuat untuk membolehkan pelaksanaan pengajaran perubatan. Contohnya, pemeriksaan rapi badan manusia sama ada hidup atau mati tanpa mencabul kehormatan seseorang, semasa hidup atau mati dan sentiasa di dalam ketaatan kepada ugama dan menyedari kehadiran Allah.

* Pemeliharaan nyawa seseorang hendaklah merangkumi penghormatan terhadap kemuliaan, perasaan kelembutan orang itu dan juga tanpa mencabul sentimen dan anggota tubuhnya. Seorang pesakit berhak menerima layanan yang sepenuhnya, penjagaan dan perasaan selamat semasa bersama doktornya. Keistimewaan seseorang doktor yang diberi pengecualian dari sesetengah hukum umum hendaklah disertai dengan rasa tanggungjawab yang lebih dan menjalankan tugasnya dengan penuh teliti dan cemerlang dibawah pemerhatian Allah. “kecemerlangan memerlukan kamu menyembah Allah seolah-olah kamu melihat-Nya. Walaupun kamu tidak melihat-Nya Allah sentiasa melihat kamu.”

“Imam Ghazali menganggap profesion perubatan sebagai fardu kifayah, satu tugas yang mesti dilakukan oleh sesetengah ahli di dalam satu-satu masyarakat. Amalan ini lazim dilakukan kerana keperluan kesihatan adalah satu keperluan asas. Jika kesihatan terjejas, apa jua di dunia ini tidak dapat dinikmati.”

Mengulas kepada persoalan tersebut,berdasarkan etika kod doktor muslim yang membicarakan kemurnian nyawa manusia,berikut adalah intipati yang diperoleh.

1) Semua peringkat nyawa manusia termasuk embrio dan janin semasa di dalam rahim lagi adalah suci.

2) Polisi moden pada zaman kini yang memperkenalkan Foetus Medicine (bidang yang mengkaji penyakit janin di dalam rahim), dan didapati janin tersebut tidak sempurna(berpenyakit), Islam tidak membenarkan janin tersebut digugurkan.

3) Dalam Islam,janin mempunyai hak ke atas harta pusaka dan semasa digugurkan ia hidup dan mati selepas itu, maka harta yang diwarisi hendaklah dibahagikan kepada warisnya yang berhak.

4) Jika seorang perempuan hamil dijatuhi hukuman mati kerana kesalahan jenayah, pelaksanaan hukuman tersebut hendaklah ditangguhkan sehingga perempuan itu melahirkan dan menyusui anaknya meskipun anak itu adalah anak luar nikah.

Oleh itu, di sini,dapat kita lihat bahawa hak asas bagi janin untuk hidup adalah jelas.

Namun,tidak dilupakan juga,tugas doktor bukan sahaja untuk merawat,malah pencegahan juga merupakan salah satu daripadanya.Firman Allah,

"Jangan biarkan tangan kamu sendiri menjerumuskan kamu kedalam kebinasaan”

Rasulullah s.a.w membayangkan polisi “pencegahan” didalam sabdanya: “Apabila sesuatu daerah diserang oleh wabak jangan kamu memasukinya .. tetapi jika kamu berada didalamnya, jangan kamu keluar”.

Berhubung kes peningkatan kelahiran anak luar nikah,doktor juga mempunyai tanggungjawab untuk mencegahnya. Amalan nilai-nilai agama mesti diterapkan dalam kehidupan masyarakat dan tugas ini merupakan salah satu bidang tugas doktor juga.Politik doktor, masyarakat akan bertemu doktor jika tidak sihat.Doktor muslim haruslah bijak untuk menerapkan nilai-nilai murni yang dianjurkan Islam dalam kehidupan.

Selain itu, pihak jabatan kesihatan juga perlu memikirkan langkah drastik untuk membasmi statistik kelahiran anak luar nikah.

Kesimpulan kepada persoalan tersebut,jika berdepan dengan situasi tersebut,walaupun pesakitnya adalah seorang penzina,tugas pertama yang perlu dilaksanakan adalah memberi layanan,penjagaan dan perasaan selamat ketika bersama dengan doktornya. Namun, tugas ini mestilah dilakukan dengan teliti dan cemerlang seolah-olah Allah sentiasa melihat kamu,dan kamu juga melihatNya.




1 comment:

  1. (applause)x100
    tahniah atas jawapan yang mantap.
    memang itu jawapan yang ditunggu-tunggu daripada seorang bakal doktor!
    gunakan 'kuasa politik doktor' untuk menyuntik hidayah kepada para pesakit.
    kerana pesakit tidak akan berkata 'tidak' kepada nasihat doktor!
    good luck!

    ReplyDelete